اجتماعی


وزیر خارجهء امریکا از هندوستان بازدید می کند


 

وزیر خارجهء ایالات متحده امریکا در اولین توقف دیدارش از کشورهای جنوب آسیا روز دوشنبه وارد هند می شود.

هیلاری کلنتن در دهلی نو روی گسترش روابط امریکا و هند،  با توجه به انفجارهای اخیر در شهر ممبی دربارهء وضعیت امنیتی منطقه گفتگوهای را انجام خواهد داد.

در سه انفجار تقریباً همزمان در هفته گذشته در شهر ممبی که تا کنون کسی مسوولیت آن را به عهده نگرفته است، حدود بیست تن کشته شدند.

وزیر خارجهء ایالات متحده طی دیدار دو روزه اش از هند، در دهلی نو با رهبران هند در ارتباط  به شراکت ستراتیژیک امریکا و هند صحبت خواهد کرد. وی  به دنبال آن به شهر چینای در جنوب هند خواهد رفت که اقتصاد آن به سرعت در حال رشد است و درواز هایش را بروی سرمایه گذاران خارجی گشوده است.

حملات بمبی اخیر در شهر ممبی یک بار دیگر نشان دهنده آن است که این منطقه تا هنوز هم با تهدید حملات تروریستی روبروست.

پیش از این شهر ممبی در سال 2008 شاهد حملاتی بود که در آن بیش از 160 تن کشته شدند و هند  لشکر طیبه، گروه تندرو مستقر در پاکستان را مسوول آن می داند. این حملات موجب تنش های بیشتر میان دو کشور گردید.

هیلاری کلنتن روز سه شنبه در کنار سایر مسایل در ملاقات با من موهن سنگ صدراعظم هند، روی بی ثباتی در پاکستان و تهدیدهای طالبان در افغانستان صحبت خواهد کرد.

هند نگران است که در صورت خروج قوای ایالات متحده از افغانستان تندروان با استفاده از خلای قدرت نفوذ شان را در این کشور گسترش خواهند داد.

دفتر خانم کلنتن قبل از سفر او به هند در یک بیانیهء گفته است که گفتگوهای ستراتیژیک میان امریکا و هند بیانگر این است که ایالات متحده به حیث یک قدرت مهم از نقش هند حمایت می کند.

مقامات هندی گفته اند که تجارت دوجانبه میان دو کشور در سال 2010 حدود 30 درصد افزایش یافته و نزدیک به 50 ملیارد دالر رسیده است.

پس از هند از چین هیلاری کلنتن ازهانگ کانگ، و اندونیزیا نیز دیدن خواهد کرد

گزارش ازکابل .

«دشمن با کشتار زنجیره یی هیچ گاهی نمی توانند جلو اراده مردم را بگیرد»


حکومت افغانستان می گوید: با وجودی که مزاحمت های گسترده بر علیه آغاز پروسه انتقال مسوولت به نیروهای افغان ادامه دارد، متعهد است که این پروسه را عملی و به جنگ جاری در کشور خاتمه دهد. این پروسه به روز یکشنبه آغاز شد و قرار است تا با درنظر داشت شرایط تا پایان سال 2014 تکمیل شود.

وحید عمر سخنگوی رییس جمهور کرزی می گوید: مخالفین مسلح حکومت با هدف قرار دادن شخصیت های ملی تلاش می کند این پروسه را به بن بست مواجه سازند و اما به گفته وی دولت در عملی سازی آن متعهد است.

آقای عمر که به روز دوشنبه در یک نشست خبری مشترک با سخنگوی وزارت داخله در کابل صحبت می کرد طالبان مسلح و حامیان آنها را به این متهم نمود که بخاطر ادامه جنگ، می خواهند دلیل خود را زنده نگهدارند:

«کسانی که باعث این شده اند طالبان و حامیان شان که نیروهای بین المللی در افغانستان بی آیند آنها تلاش می کنند بخاطریکه تا افغان ها خود مسوولیت امنیتی را به دوش نگیرند تا دلیل که ارایه می کنند که موجودیت نیروهای بین المللی در افغانستان است از آنها گرفته نشود. پیام ما به آنها این است که ما مسوولیت امنیتی را از نیروهای بین المللی گرفتنی هستیم و دشمن باید بداند که با کشتار زنجیره یی هیچ گاهی جلو اراده مردم افغانستان را گرفته نمی توانند

اشاره ء حکومت افغانستان به تلاش های جاری مخالفین مسلح مبنی بر مختل ساختن پروسه انتقال در حالی صورت می گیرد که از حدود دو ماه بدینسو چند مقام بلند پایه دولتی مورد هدف قرار گرفتند. ملک زرین، جنرال داود، خان محمد مجاهد، جنرال سید خیلی و احمد ولی کرزی برادر رییس جمهور کرزی از جمله مقامات بلند پایه یی بودند که درین اواخر در حملات مسلحانه مخالفین کشته شده اند.

آخرین قربانی حملهء اخیر مخالفین مسلح بر مقامات بلند پایه، که شب دو شنبه صورت گرفت جان محمد خان مشاور رییس جمهور کرزی بود که در منزلش با محمد هاشم وطنوال عضو ولسی جرگه از ولایت ارزگان کشته شد.

آقای عمر این کشتار زنجیره یی را وابسته به یکدیگر می داند و می گوید: این همه در خارج از کشور پلان می شود تا بزرگان قومی را از بین ببرند.

به باور وحید عمر، علرغم تمام این تهدیدات، دولت متعهد است که پروسه انتقال امنیت را عملی سازد، اما بنابر اظهارات وی، این مسوولیت ایالات متحده است که لانه های افراد مسلح را در بیرون از مرز کشور هدف قرار دهد که تمام این حملات از آنجا پلان می شود.

پروسه انتقال امنیت به خواست دولت افغانستان آغاز شده است و در مرحله اول امنیت 7 ولایت و شهر کشور به نیروهای افغان سپرده می شود. رهبران حکومت در افغانستان به این باور اند که پروسه خروج سربازان بین المللی تا پایان 2014 میلادی تکمیل خواهد شد.

اما در عین حال این هوشدار نیز داده می شود که به جریان خروج نیروهای خارجی از سرعت عمل کار گرفته نشود، به خاطری که این کار دست آورد های چند سال اخیر را به تهدید مواجه خواهد ساخت.

 
گزارشگر فیض الله قرداش


عکس یک خانم افغان برندهء عالیترین جایزهء فوتو ژورنالیزم جهان شناخته شد


عکس یک خانم افغان که شوهرش بینی اورا بریده است و مجلهء تایم آن را در پشتی اش چاپ کرده بود، امروز برندهء عالیترین جایزهء فوتو ژورنالیزم جهان شناخته شد.

این عکس بی بی عایشه، باشندهء ولایت ارزگان، توسط جودی بیبر گرفته شده است. بعد از آن که این عکس بی بی عایشه در مجلهء تایم چاپ شد، توجهء جهان به مسالهء بریدن گوش ها و بینی عایشه جلب شد. تلویزیون ها و مطبوعات جهان این عکس را چاپ کردند. خانم رییس جمهور سابق امریکا لورا بوش خود شخصاٌ به خاطر دیدن بی بی عایشه به کالیفورنیا رفته با وی ابراز همدری کرد.
خانم لورا بوش ریاست افتخاری شورای امریکایی ها و افغانان را به عهده دارد.

آژانس خبری رویترز می نویسد:
بی بی عایشه 18 ساله به بد داده شده بود. چون در خانهء خسرش با وی رفتار نادرست صورت می گرفت، از آن جا فرار کرد، ولی دستگیر شد و شوهرش گوش ها و بینی اش را برید.
بی بی عایشه را در یک دشت رها کردند، وی به شکل تصادفی توسط گزمهء عساکر خارجی کشف و به یک مرکز صحی انتقال داده شد.
بعد عایشه را به کابل بردند و در یک موسسهء خیریهء مساعدت به زنان بی بضاعت زنده گی می کرد، تا این که به خاطر تداوی به امریکا انتقال داده شد.
یک خواهر ده ساله عایشه هنوز هم در ولایت ارزگان زنده گی می کند و سرنوشت وی نا معلوم است.

بی بی عایشه می گوید شوهرش اکثراً در خانه نمی بود. اقارب شوهرش با وی رفتار خیلی بد کرده، اورا مورد لت و کوب قرار می دادند.
وی می گوید که ظلم و شکنجهء اورا مجبور ساخت که فرار کند. اقارب شوهرش اورا در شهر کندهار پیدا کرده، دوباره به ارزگان بردند.

اینک بینی بی بی عایشه عملیات شده است و او در امریکا زنده گی می کند.

یک داور جوایز بین المللی فوتو ژورنالیزم جهان، روت ایک هورن، عکس نشر شدهء عایشه را در مجلهء تایم فوق العاده خوانده گفت:
«این عکس به جهان که نیم آن را خانم ها تشکیل می دهد، یک پیام مهم را می رساند، آن این که یک تعداد زنان مانند عایشه در این جهان با سختی های زنده گی و دشواری ها مقابل اند. این عکس به دلیل آن که دشواری ها و شرایط ناگوار زنده گی را تصویر می کند، خاص می باشد
گزارش از رادیو ازادی


خانواده سالم، جامعه سالم

در زندگی مدرن امروزی ارزش‌های بسیاری تغییر کرده‌اند. زندگی خانوادگی که اساس جامعه را تشکیل می‌‌داد مانند دیگر سنت‌ها مورد هجوم واقع شده اما در جهان اسلام خانواده با همه ی مظاهرش آن‌چنان استوار و پا برجا بنا نهاده شده که هیچ عاملی نمی‌تواند اساس آن را زیر سوال ببرد. در واقع خانواده بهترین ابزار برای شناساندن اسلام به جهان غرب است. من هیچ موسسه یا سیستم آموزشی را نمی‌شناسم که مثل یک خانواده ی اسلامی قادر باشد اسلام را به جهان معرفی کند. اگر امروزه غربی‌ها علی‌رغم مسائلی که در اجتماعشان می‌گذرد، ادعا می‌کنند در اوج پیشرفت‌های اجتماعی و اخلاقی قرار دارند، خانواده ی اسلامی با توجه به ایده‌آل‌ها، استانداردها و معیارهایش در سطحی فراتر از آنها قرار خواهد گرفت.

سلسله مراتب خانواده


اول از همه آنکه خانواده در اسلام یک سیستم سلسله مراتبی است به گونه‌ای که مدیر خانواده بار عظیم مسئولیت‌ها را به دوش دارد و علاوه بر آن وظیفه ی رهبری نیز بر عهده ی‌ اوست. مرد تکیه‌گاه خانواده است و همه ی آنچه درباره ی برتری مرد برزن گفته می‌شود بی‌معنی و مهمل است مگر آنکه اشاره‌ای باشد به این نقش رهبری و مسئولیت‌پذیری که آن هم امری ضروری است. یک نهاد و نظام پویا مانند خانواده بدون در نظر گرفتن نقش رهبری امری است محال، همانطور که یک کشتی بدون کاپیتان و سکان مدت زیادی نخواهد توانست به‌راهش ادامه دهد. خداوند با وضع این قانون و واگذار کردن وظایف به سرپرستی خانواده، آنجا که او را مکلف به انجام وظایفش می‌نماید، خانواده را مورد حمایت خود قرار می‌دهد. مردی که وظایفش را بعنوان رهبری مسئول نادیده بگیرد از سوی قانون، دین و جامعه اسلامی مورد بازخواست قرار خواهد گرفت. زیرا دین و جامعه این مسئولیت را امری اجتماعی و اساسی به شمار می‌آورند.

جنبه‌های اجتماعی


دومین برتری خانواده اسلامی آنست که خانواده حاصل یک پیوند اجتماعی است. مدتی پیش از ازدواج دو نفر، یک پیوستگی اجتماعی بین خانواده‌های آنها ایجاد می‌شود. اما رابطه ی مخصوصی که ما آن را رابطه ی عاشقانه می‌شناسیم تنها پس از ازدواج آغاز شده و رشد می‌کند نه پیش از آن. پس از ازدواج فرد با نیت پرورش دادن این رابطه وارد زندگی می‌شود. بنابراین برمبنای اصول اسلامی شانس بیشتری برای ایجاد رابطه‌ای صحیح میان زن و مرد وجود خواهد داشت. هنگامی که زن و مرد مسلمان با این هدف وارد رابطه می‌شوند فرصت بیشتری برای تطبیق دادن خود با امور زندگی دارند. آنها پیش از آن به یکدیگر تعهد داده‌‌اند و اکنون قصدی ندارند جز بهبود زندگی و برقراری رابطه ی عاشقانه با همسر. به این ترتیب می‌توانند خود را با شرایطی که لازمه زندگی خانوادگی است تطبیق دهند.

ازدواج، پیوندی قانونمند


سومین برتری، قانونمند بودن امر ازدواج در خانواده اسلامی است. ازدواج در اسلام تنها پیوند دو انسان نیست بلکه پیوندی است بین دو خانواده و هر دو خانواده منابع انسانی، اقتصادی و عقلانی خود را در خدمت زوج جوان قرار خواهند داد و به این صورت از آنها پشتیبانی می‌کنند
ازداواج .
ازدواج یک قرارداد اجتماعی و حقوقی است بین دو طرف . پیمان حقوقی‌ای که به توافق و رضایت دو طرف نیاز دارد. در این قرارداد شروطی ذکر می‌شود و توسط دو طرف امضا می‌شود. به این ترتیب عقدنامه‌ به سندی قانونی و الزام‌آور تبدیل می‌شود. زیرا خانواده نیز مانند یک حکومت است. حکومتی که با مسائل داخلی و خارجی، امنیتی و اجتماعی، حفاظتی، آموزشی و تبلیغاتی روبروست و احتیاج به یک قانون اساسی دارد. آیا می‌توانید تصور کنید همه ی این امور در یک حکومت بدون نظام قانونی انجام گیرد؟

شخصیت زنان و حقوق آنها در خانواده

چهارمین نکته شخصیت زنان است. اسلام زن را موجودی کامل می‌داند، انسانی برابر با مرد. طبق قوانین اسلام زنان نسبت به اموال خود حق مالکیت کامل دارند و هرگاه بخواهند می‌توانند اموالشان را به دیگری بفروشند بدون آنکه همسرشان بتواند دخالتی در آن داشته باشد. در حالی که زنان مسلمان از 1400 سال پیش تاکنون صاحب این حقوق می‌باشند تا 50سال پیش زنان غربی بدون امضای پدر یا همسرشان حق خرید و فروش هیچ‌چیز را نداشتند. به تازگی تعدادی از زنان در غرب این حق را پیدا کرده‌اند که پس از ازدواج نام دوشیزگی خود را حفظ کنند، آنهم کسانی که پیش از ازدواج شهرتی در حرفه خود پیدا کرده‌اند.

زنان مسلمان دارای حق تحصیل و یادگیری، فعالیت برای کسب درآمد، شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و شرکت در همه ی مراسم مذهبی همانند مردان می‌باشند.

خانواده ی گسترده


پنجمین نکته آنست که خانواده اسلامی خانواده‌ای است گسترده نه آنگونه که امروزه رایج است. خانواده ی هسته‌ای که فقط شامل شوهر، زن و بچه‌هاست فاقد سرمایه‌های انسانی، اجتماعی، تجربی و دوستی است.

نخست آنکه در خانواده‌های اسلامی انسان از کودکی تا بزرگسانی در کنار پدر و مادر زندگی می‌کند. والدین از زمان خردسالی که با کودک بازی می‌کنند، با صبر و حوصله او را آموزش می‌دهند و نوازش می‌کنند تا بزرگسالی که به هدایت و نصیحت او می‌پردازند همواره در تماس نزدیک با فرزندشان هستند بنابراین فرزندشان نیز به آنها عشق می‌ورزد. اما در زندگی غربی از آنجا که بچه‌ها به محض گذراندن دوران نوجوانی راه خود را در پیش می‌گیرند و از محیط خانواده دور می‌شوند همواره با سایر افراد خانه احساس بیگانگی می‌کنند.

دوم آنکه در خانواده ی بزرگ فاصله چندانی بین نسل‌ها وجود ندارد. چون در یک خانه کودک، نوجوان، بزرگسال و پیرترها و حتی گاهی بزرگتر‌هایی از دو نسل در کنار هم زندگی می‌کنند.

در خانواده بزرگ  کودکان پایبندی به گروه، نوع‌دوستی، ابراز احساسات، ابراز عشق، وفاداری و وظیفه‌شناسی نسبت به جمع را می‌آموزند.

در نهایت لازم است اشاره‌ای داشته باشم به ارزش‌های دیگری که خانواده اسلامی باوفادار بودن به سنت‌ها و قوانین دینی از آنها بهره می‌برد. این مسئله که مسلمانان الکل نمی‌نوشند و مواد مخدر استفاده نمی‌کنند عامل استحکام و قدرت بیشتر خانواده است. دیگر آنکه در اسلام قمار حرام است و مخارج همه ی اعضای خانه از یک منبع مشخص و با توجه به تشخیص سرپرست خانواده در اختیارشان قرار گیرد.

  " رحمانی " خانواده نهادی الهی است که با آفرینش انسان پدید آمده و نسل بشر نیز حاصل این نهاد است. بنابراین خانواده جایگاه والایی در دین اسلام